.

τα μαθήματα των παραδοσιακών χορών συνεχίζονται. Για πληροφορίες απευθυνθείτε στα τηλέφωνα: Ηρακλής Τσάνης: 697 460 6127 και Αμαλία Σούκουλη: 694 693 5657

3D

Σάββατο 21 Νοεμβρίου 2015

ΑΦΙΕΡΩΜΑ ΣΤΑ ΤΟΞΩΤΑ ΓΕΦΥΡΙΑ ΤΗΣ ΗΠΕΙΡΟΥ





Μονότοξα, δίτοξα, πολύτοξα γεφύρια!
Γεφύρια Ηπειρώτικα· που πάει να πει
λίθινες βέργες,τροχιές δέους, να προσπαθούν
να ζεύξουνε το άπειρο!
Πέτρινα όλα τους και θολωτά,
κουρασανόχτιστα, για να καλύψουν
μιαν ανάγκη προέκτειναν τη φύση!
Κι όλα αυτά στην Πίνδο όπου, ανέκαθεν,
η επικοινωνία σήμαινε περιπέτεια,
ταξίδι επικίνδυνο…
Καλό ταξίδι, λοιπόν,
σε αυτόν τον κόσμο τον μικρό,
τον μέγα, όπως λέει κι ο ποιητής.
Πάντα οι απέναντι όχθες
θα επιφυλάσσουν εκπλήξεις.

Σπύρος Μαντάς

Το γεφύρι της Πλάκας
Ραφταναίοι Τζουμέρκων
Το μεγαλύτερο μονότοξο των Βαλκανίων,
με επιπλέον δύο ανακουφιστικά παράθυρα,
κατασκευάστηκε στον ποταμό Άραχθο
το 1866 από των Πραμαντιώτη πρωτομάστορα
Κώστα Μπέκα (1825-1899).
Η δαπάνη ανήλθε σε 187.000 γρόσια.
Κατέρρευσε την 1η Φεβρουαρίου 2015.

Το Καλογερικό γεφύρι
Κουκούλι Ζαγορίου
Έργο των αρχών του 19ου αιώνα,
τρίτοξο στον Βίκο,
έγινε με 20.000 γρόσια που κατέβαλε
το μοναστήρι Προφήτη Ηλιού της Βίτσας.
Ανακαινίστηκε το 1866
με δωρεά 400 καισαρικών φλωρίων
του Κουκουλιώτη Αλέξη Πλακίδα.

Το γεφύρι της Κόνιτσας
Κόνιτσα Ιωαννίνων
Μεγάλο, μονότοξο,
επί του Αώου ποταμού.
Κατασκευάστηκε με δύο προσπάθειες,
το 1869-70, από τον
Πυρσογιαννίτη πρωτομάστορα
Ζιώγα Φρόντζο (1814-1893).
Η δαπάνη ανήλθε στο ποσό των
1.200 χρυσών τούρκικων λιρών,
με κυριότερο χορηγό τον Ιωάννη Λούλη.


Το γεφύρι του Ντάλλα
Σούλι
Γεφύρωνε το Τσαγκαριώτικο
ή Σουλιώτικο ποτάμι
(παραπόταμος του Αχέροντα)
μέχρι την 24η Οκτωβρίου του 2003,
οπότε κατέρρευσε
ύστερα από δυνατές βροχές.
Σύμφωνα με εντοιχισμένη του πλάκα,
είχε κατασκευαστεί το 1880.

Το γεφύρι του Αλή πασά
Αργυρόκαστρο
Πάνω και πίσω από την πόλη,
στη χαράδρα του Μαναλάτι,
υπήρξε κατά αρχή υδατογέφυρο
για τη μεταφορά νερού στο κάστρο,
αλλά παράλληλα λειτούργησε
και για τη διέλευση ανθρώπων.
Μονότοξο,
με από ένα παράθυρο εκατέρωθεν,
κατασκευάστηκε το 1811-1812
από τον Αλή πασά

Λα πούντια Νουάουα

Συρράκο Ιωάννίνων
Το κατά τους ντόπιους Βλάχους,
πούντια νουάουα,
γεφυρώνει στην είσοδο του χωριού
τον λάκκο-φαράγγι του Τσάση με ένα τόξο
Είχε κατασκευαστεί
από Κονιτσιώτες μαστόρους το 1860
-υπήρχε ως πριν μερικά χρόνια επιγραφή.
Το είπαν τότε …νουάουα (= νέο),
επειδή αντικατάστησε το προηγούμενο,
πολύ παλαιότερο, γκρεμισμένο σήμερα,
γεφύρι στο Μπόζια.
Έτσι, σαν πούντε νουάουα,
το αναφέρει και ο Κρυστάλλης.










Το γεφύρι του Γκρέτσι

Παλαιόπυργος Πωγωνίου
Γεφυρώνει στη θέση Γκρέτσι,
με ένα κύριο και δύο βοηθητικά τόξα,
το ομώνυμο ρέμα που αμέσως μετά
γίνεται καταρράκτης.
Πρόκειται για έργο
των αρχών του 19ου αιώνα
(1810-1820).

Το γεφύρι του Καραστάθη

Σκαμνέλι Ζαγορίου
Μεγάλο δίτοξο,
με κύρια και βοηθητική καμάρα,
γεφυρώνει το Σκαμνελιώτικο ποτάμι,
στην ουσία αρχή
του Πάνω Βίκου (Βικάκης).
Χρηματοδοτήθηκε το 1848
απ’ τον Νεγαδιώτη
Δημήτριο Αναστασίου
ή Καραστάθη,
ως πράξη άφεσης αμαρτιών
-πρόγονός του είχε υπεξαιρέσει
μεγάλη δωρεά
του Δημητρίου Σαϊτζή
προς το Σκαμνέλι.

Το γεφύρι του Κωτσαριέλου

Χλωμό Β. Πωγωνίου
Δίτοξο,
με κύρια και βοηθητική καμάρα,
γεφυρώνει στη θέση Κωτσαριέλος
το ομώνυμο ποτάμι
-αρχή του Σωχακού,
δεξιού παραπόταμου του Δρίνου.
Θεωρείται, αλλά δεν τεκμηριώνεται,
κατασκευή των χρόνων
του Αλή πασά.

Το γεφύρι της Γκιάνας
Καβαλλάρι Ζαγορίου
Λεγόταν και Μεγάλο γεφύρι,
σε σχέση με τα υπόλοιπα
μικρά του χωριού.
Γεφύρωνε  στη θέση Γκιάνα
το Ζαγορίτικο ποτάμι.
Αρχικά τρίτοξο (μέχρι το 1945)
και στη συνέχεια δίτοξο,
με κύρια και βοηθητική καμάρα,
κατέρρευσε τη νύχτα της
2ας Φεβρουαρίου του 2004.

Το γεφύρι στα ΧελιμόδιαΔώθε

Σενίκο Ιωαννίνων
Δίτοξο,
με δύο ανακουφιστικά παράθυρα,
γεφυρώνει τον λάκκο της Σφέτσενας,
λίγο πριν εκβάλει
στον ποταμό Τύρια.
Παραμένει άγνωστη
η χρονολογία κατασκευής του
αλλά από μαρτυρίες περιηγητών
ξέρουμε πως σίγουρα υπήρχε
τουλάχιστον από τις αρχές
του 19ου αιώνα.

Το γεφύρι της Βίγλας

Βοτονόσι Μετσόβου
Δίτοξο,
με μεγάλη και βοηθητική καμάρα
κι ανάμεσά τους παράθυρο,
γεφυρώνει το Μετσοβίτικο ποτάμι.
Κάτω απ’ το ύψωμα Βίγλα,
όπου υπήρχε τούρκικο φυλάκιο
αποκαλείτο εναλλακτικά και
Μπαλκάν ή πούντα Αλοβντούλι
(γεφύρι του Αβδούλ).
Εξυπηρέτησε, από πολύ παλιά,

τη  διαδρομή  Ιωαννίνων-Μετσόβου.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου